România se afirmă că un hub global în outsourcing-ul IT, potrivit raportului România IT Outsourcing în 2025. Economia beneficiază de transformările industriei, care echilibrează presiunea reducerii costurilor cu necesitatea integrării tehnologiilor avansate şi a inovaţiei.
Raportul subliniază că pentru a răspunde cerinţelor internaţionale tot mai ridicate de eficienţă şi inovaţie, companiile româneşti din outsourcing-ul IT trebuie să adopte soluţii bazate pe inteligenţă artificială şi modele de preţ dinamice pentru a-şi consolida poziţia pe piaţă.
Tara noastră se afirmă ca un jucător competitiv în outsourcing-ul IT, cu venituri estimate la 375,4 milioane de dolari în 2024 şi o creştere anuală prognozată de 10,02% până în 2029. Totuşi, profitabilitatea nu va creşte proporţional din cauza presiunilor de eficienţă şi a investiţiilor necesare în tehnologii avansate, o tendinţă care va continua şi în 2025.
"Pe lângă implementarea soluţiilor bazate pe AI, menite să eficientizeze şi să reducă costurile firmelor de IT din România, tranziţia către dezvoltarea şi comercializarea de produse proprii poate reprezenta o alternativă viabilă, însă una plină de riscuri. Dezvoltarea de produse necesită investiţii iniţiale semnificative şi expertiză solidă în marketing pentru a asigura o poziţionare şi promovare eficientă pe pieţele internaţionale. Având în vedere că doar 5% dintre produsele noi ajung să fie un succes, o astfel de tranziţie ar trebui realizată treptat şi în paralel cu dezvoltarea unor soluţii sofisticate şi strategice de outsourcing." a declarat Lucian Ghinea, CEO 112Hub.
Romania mizează pe tehnologii avansate şi compatibilitate culturală.
Tara noastră a evoluat dincolo de modelul tradiţional de outsourcing axat pe costuri reduse, companiile locale integrând tehnologii avansate precum AI şi soluţii hibride. Această tranziţie a redus timpii de livrare cu până la 30%, consolidând poziţia ţării ca furnizor de soluţii IT de înaltă valoare şi competitivitate globală.
Compatibilitatea culturală cu clienţii din Europa de Vest este un diferenţiator major pentru România, facilitând o colaborare mai eficientă şi evitând barierele culturale frecvent întâlnite în alte destinaţii, cum ar fi India sau Filipine.
"România oferă o combinaţie rară de cost-eficienţă, expertiză tehnică şi colaborare fluidă cu
clienţii din Europa de Vest", afirmă Lucian Ghinea, CEO al 112HUB, o companie specializată în matchmaking pentru outsourcing IT, unică pe piaţa din România.
Sectorul IT din România se confruntă cu presiuni crescute de eficienţă, în timp ce ratele zilnice pentru outsourcing variază între 320 şi 700 de dolari, în funcţie de complexitatea proiectelor. Disponibilizările din 2024 au redus temporar presiunea asupra salariilor, dar pe termen lung, companiile trebuie să îşi diversifice strategiile, fie prin dezvoltarea de soluţii mai avansate, fie prin tranziţia către produse proprii. Extinderea locaţiilor de livrare către zone cu costuri mai mici şi internaţionalizarea operaţiunilor vor deveni esenţiale pentru competitivitate în 2025 şi după.
"Disponibilizările din IT-ul românesc vor continua, iar în cazul reducerii facilităţilor fiscale actuale, acestea s-ar putea intensifica, amplificând presiunile deja existente asupra sectorului. În acest context, este de aşteptat ca firmele să fie obligate să depună eforturi
semnificative pentru a limita disponibilizările, care ar putea ajunge la cel puţin 10% din personal. Creşterile salariale nici nu intră în discuţie în acest context, dată fiind presiunea asupra costurilor operaţionale şi a rentabilităţii", declară Lucian Ghinea.
Naţional, dispunem de o forţă de muncă bine pregătită, o poziţionare geografică avantajoasă şi o capacitate solidă de adaptare la schimbări economice, cu toate ingredientele necesare pentru a deveni un lider regional în outsourcing-ul IT. Cu toate acestea, presiunile fiscale şi automatizarea rapidă reprezintă provocări care vor testa adaptabilitatea sectorului pe termen lung.
Opinia Cititorului